Elvire Bonduelle

Born in 1981 in Paris.

Mainly based in Paris, she works and exhibits in France and abroad since then.

Elvire Bonduelle’s practice is entirely oriented towards a demanding quest for happiness which she pursues with all kinds of tools, drawing, sculpture, video and soon painting. For Elvire Bonduelle, art can be pretty, light, but not frivolous; a real authority actually emanates from her work. Graduated from the Énsb-a in Paris in 2005, she decided to bend her life to the demand for optimistic happiness, against the myth of the cursed and unhappy artist. She speaks of « self sculpture ». Her claimed freshness comes from this, but would not exist without the awareness of the difficulty of existence; it is not possible to be only serious.

It is tempting to link the work of Elvire Bonduelle to the history of art. Her rap- objects sometimes resemble forms of minimal art, such as Wood is Good (2012), a wooden armchair articulated by hinges, which can be unfolded until it lies flat. Donald Judd is one of her most admired artists, along with Sol LeWitt and Bruce Nauman, who fascinates her with the paradoxes he uses in his videos. But the notion of ornament is also very present in her work, and she readily quotes the writings of William Morris and the Arts and Craft movement. One thinks of François Morellet’s humour and mischief, of Taroop & Glabel’s collections of absurd images, of Andrea Zittel’s unreal constructions. Elvire Bonduelle’s practice escapes categories, it is above all intuitive, and slips into the course of history by borrowing its contradictions.

INTRODUCING ELVIRE BONDUELLE
Anaël Pigeat

*

Née en 1981 à Paris.

Principalement basée à Paris, elle travaille et expose en France et à l’étranger depuis lors.

La pratique d’ Elvire Bonduelle est toute entière orientée vers une exigeante quête du bonheur à laquelle elle s’astreint avec toutes sortes d’outils, dessin,sculpture, vidéo et bientôt peinture. Pour Elvire Bonduelle, l’art peut être joli, léger, mais pas frivole ; une vraie autorité émane en réalité de son œuvre. Diplômée de l’ Énsb-a de Paris en 2005, elle a décidé de plier sa vie à l’exigence d’un bonheur optimiste, à l’encontre du mythe de l’artiste maudit et malheureux. Elle parle de «sculpture de soi». Sa fraîcheur revendiquée vient de là, mais n’existerait pas sans la conscience de la difficulté de l’existence ; ce n’est pas possible d’être seulement sérieux.

Il est tentant de rattacher l’œuvre d’Elvire Bonduelle à l’histoire de l’art. Ses objets rap- pellent parfois les formes de l’art minimal, comme Wood is Good (2012), un fauteuil en bois articulé par des charnières, que l’on peut déplier jusqu’à le mettre à plat. Donald Judd fait partie des artistes qu’elle admire le plus, avec Sol LeWitt, et Bruce Nauman qui la fascine par les paradoxes qu’il met en œuvre dans ses vidéos. Mais la notion d’ornement est aussi très présente dans son travail, et elle cite volontiers les écrits de William Morris et le mouve- ment Arts and Craft. On pense à l’humour et à la malice de François Morellet, aux collections d’images absurdes de Taroop & Glabel, aux constructions irréelles d’Andrea Zittel. La pratique d’ Elvire Bonduelle échappe aux catégories, elle est surtout intuitive, et se glisse dans le cours de l’histoire en empruntant ses contradictions.

INTRODUCING ELVIRE BONDUELLE
Anaël Pigeat

NEWS

Paintings in Paintings, Monteverita, Paris (FR) from the 28th of May until the 18th of July
Vacances Mécaniques, Galerie VER, Bangkok (TH), postponed
Thaï Waves, Three Star Books, Paris, (FR) (reportée), postponed

Elvire Bonduelle
Elvire Bonduelle, Travail Amour, 2017, pencil on paper, 30 x 42cm

Elvire Bonduelle
Elvire Bonduelle, Rotating Painting #18 & Rotating Painting #11, 2015, acrylic on canvas, 46 x 38 cm (17.94 x 14.82 in)
Elvire Bonduelle
Elvire Bonduelle, Blindé#1, 2018, acrylic on canvas, 46 x 38 cm (17.94 x 14.82 in)
Elvire Bonduelle
Elvire Bonduelle, Rotating Painting#71, (white bird), 2018, acrylic on canvas, 46 x 38 cm (17.94 x 14.82 in)
Elvire Bonduelle, Big black bush, Ensemble Grille - Buffet, Audrey Perzo, Canavarlar, MONTEVERITAElvire Bonduelle, Big black bush, 2016, acrylic on canvas, 146 x 114 cm.
Ensemble Grille – Buffet
, 2016, painted metal and moss coated with raw canvas, 145  x 85 x 75 cm.
Audrey Perzo, Canavarlar, 2016, cotton stitched canvas, 80 x 75 cm.
Audrey Perzo, Canavar, Elevire Bonduelle, Ensemble Grille - Buffet, James Rielly, I'm also good at hiding, MONTEVERITAAudrey Perzo, Canavar, 2016, cotton stitched canvas, 146 x 285 cm.
Elevire Bonduelle, Ensemble Grille – Buffet, 2016, painted metal and moss coated with raw canvas, 145  x 85 x 75 cm.
James Rielly, I’m also good at hiding, 2017, watercolour, 76 x 56 cm.
Elvire Bonduelle
Elvire Bonduelle, Pas Mal, 2019, pencil on paper, 59.2 x 42 cm (23.088 x 16.38 in)

SOLO SHOWS

2020
Vacances Mécaniques, Galerie VER, Bangkok (TH)
Thaï Waves, Three Star Books, Paris, (FR)

2019
HUIS AUTO HOND TULP, Galerie van Gelder, Amsterdam, Nederlands

2018
Drôle de guerre, Galerie Inlassable, Paris, France

2017
OKKO, Birds & more, The Impermanent Collection, Brussels, Belgium
The Rotating Painting Show, Ronchini Gallery, London, Great Britain

2016
Take it easy Billy, Onestar press, Paris, France
The Rotating Painting Show, Osmos Gallery, New-York, NY, USA
Elvire is Tropicool, Tropicool Bookstore, Paris, France

2015
The Rotating Painting Show, galerie laurent mueller, Paris, France
The Rotating Painting Show, Galerie Van Gelder, Amsterdam, Pays-Bas
Waiting room #4, Sperling, Munich, Germany

2014
Hard Edge Curtain, Sonia By Sonia Rykiel, Parcours Saint Germain, Paris, France

2013
Race and Rest, Gallery van Gelder, Amsterdam, Netherlands

2012
Mémoire vide, Immanence, Paris, France
Wood is good, Lapecera, Noestudio, Madrid, Spain
L’art, le joli et le fonctionnel, onestar press, Paris, France

2011
Pour faire joli, Galerie Sabrina Amrani, Madrid, Spain

2010
Le Meilleur Monde, Galerie Intuiti, Paris, France

2009
Salle d’attente, Centre culturel français, Lomé, Togo

2008
Elvire et Compagnie, La Générale, Manufacture de Sèvres, Sèvres, France

2007
Non Non Non, Galerie De-di-by, Paris, France

COLLECTIVE SHOWS (selection)

2020
Paintings in Paintings
, Monteverita, Paris (FR)

2019
Onestar press presents, Taïkwun Museum, Hong-Kong, China

2018
The Impermanent Collection, Atelier Jespers, Bruxelles, Belgique
Blind Marché, Le Consulat, Paris, France
onstarpress/ThreeStarBooks, VivaProjects, Sao Paulo, Brésil
Spring Exhibition, Neuehouse, New York, NY, USA

2017
Based on a true story, Galerie Derouillon, Paris, France
Round colors, Galerie Monteverita, Paris, France
Biennale Ephémère 6ème édition, Bergerac, France
Micro Salon, Galerie l’Inlassable, Paris, France

2016
Le Meilleur des Mondes, La Kunsthalle, Mulhouse, France
Théophile’s Papers, Galerie Néon, Lyon, France
Festival Eclectic, La chambre d’eau, Le Favril, France
Walk artisanal, curators: Peter Harkawik et Miles Huston, Los Angeles, California, USA

2015
Moulures, Journées du patrimoine, Mac Val, Vitry sur Seine, France
Honoré#2, Galerie Visconti, Paris, France
Idées Multiples, Galerie des galeries, Paris, France
Parcours Hors Les Murs, FIAC, Jardin des Tuilleries, Paris
Sculpture d’usage, Galerie Florent Maubert, Paris, France

2014
Haut Dehors, Archilib, Paris, France
Black Coffee, commissaire Camila Oliveira Fairclough, Paris, France
Playtime, curated by Marguerite Pilven, Musée Pierre Noël, Saint Dié, France
New Archive at LACA, Los Angeles Contemporary Archive, Los Angeles, California, USA
Nature Morte, curated by Laure Flammarion and Pauline Lévèque, Galerie Visconti, Paris, France
L’invention du projet, croquis d’architectures, Galerie Spéciale, École spéciale d’Architecture, Paris, France
Collection Joseph Kouli, Galerie Florence Loewy, Paris, France

2013
Playtime, curated by Marguerite Pilven, La Graineterie, Houilles, France
Replay, Préface, Paris
Borderline, curated by Charlotte Cosson et Emmanuelle Luciani, Galerie Arnaud Deschin, Marseille France
The Museum of Destiny, The Impermanent Collection, Los Angeles, California, USA
This and That and That, Galerie van Gelder, Amsterdam, Netherlands
Bloody Mary, curated by Jonathan Chauveau, Galerie Torri, Paris
Salle d’attente III, Galerie Laurent Mueller, Paris
Book Machine, Un Nouveau Festival, Centre Georges Pompidou, Paris
Salle d’attente#3, Galerie Laurent Mueller, Paris
Dernières nouvelles, Galerie de Multiples, Paris
Le voyage dans la Lune, Centre d’art Albert Chanot, Clamart, France

2012
To make a show it takes a thought and more than one word…, Galerie Van Gelder, Amsterdam, Netherlands
Caverne Cabinet où Les objets du déluge, curating Ann Guillaume and Axelle Blanc, Biennale de Belleville, Paris, France
To the Moon via the Beach, curating : Liam Gillick, Phillipe Parreno, Hans Ulrich Obrist, Tom Eccles and Beatrix Ruf, Arles, France
Salle d’attente, curating Elvire Bonduelle, Immanence, Paris
Révolutions, curating Jean-Jacques Lebel, Galerie de Roussan, Paris
Dans les profondeurs.. , Centre d’art contemporain de Colomiers, France
Celest im Berg, Die Bäckerei and the Iglu/Nordketten, Innsbruck, Austria
Le Grand Sommeil, Galerie du Rutebeuf, Clichy, France

2011
Table-Projecteur, ateliers du Bateau lavoir et de la Cité des arts, Paris
Turn over, Galerie Intuiti, Paris
On n’attache pas son chien avec des saucisses, MPVite, Nantes, France
Dessin/dessein, Galerie Isabelle Gounod, Paris, France
A ciel ouvert, Communauté d’agglomération de l’Artois, France
Artists from the 10m2 collection, Duplex10m2, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Environs – Surroundings, Les Tanneries, curating Richard Deacon, Amilly, France
Dessins exquis, JTM Gallery, Paris
Guest House Gallery, Paris and New-York
Nouvelles du Jour, JTM Gallery, Paris

2010
Ça va pas rentrer, avec MPVite-Nantes, Montreal, Québec
Que reste t’il ?, Centre régional d’art contemporain Le BBB, Toulouse, France
Graouw, Galerie Intuiti, Paris
Fabriques Mikado, Centre régional d’art contemporain Le BBB, Toulouse, France

2009
KIT invite, appartement privé, Paris
EX-1000cm², Galerie Intuiti, Paris
Ils s’exposent pour la vie, Hotel de Ville, Paris
Repetita, invitation dans le cadre du Printemps de Septembre, Centre Régional d’Art Contemporain Le BBB, Toulouse, France
Journées du Patrimoine, Jardins de l’Élysée, Paris
A l’ombre de la ligne, avec Voyons voir, Domaine de Saint-Ser, Puyloubier, France
Convoi exceptionnel, La Friche Belle de Mai, Marseille

2008
Pour faire joli, La Vitrine, Saint-Jean Port Joli, Canada
Zinéma Placard, projection de courts métrages, Lausanne, Switzerrland
Contes et légendes, La Source, La Guéroulde, Normandy
WORK, l’écurie/RTT, Brussels
Marseille/Paris, Astérides ‘s multiples, La Générale, Sèvres, France
Video-appart’, various places, Paris, France

2007
Wonderland, Galerie Schirman & de Beaucé, Paris
Face à Face, La Source, Domaine de Villarceaux, France
FIAC, Cour Carrée du Louvre, Galerie ColletPark, Paris
John Armleder’s music project, ArtBasel, Galerie Ecart, Geneva, Switzerland
Loi Carrez, rue de Turenne, Paris
ArtBrussels, Galerie ColletPark, Bruxelles, Belgium
Fraîcheur de vivre, Galerie Noass, Riga, Latvia
10 artistes – 10 jours – 10 vidéos, Palais de Tokyo, Paris

2006
Appart alloué, Galerie JTM, Paris
FIAC, Galerie ColletPark, Cour carrée du Louvre, Paris
Fraîcheur de vivre, Centre Culturel Français, Alger, Algeria
One Star Five Years, Galerie Engholm Engelhorn, Vienna, Austria
La Fabrique du Dessin, ENSBA, Paris
Exposition n°3, Galerie Schirman & de Beaucé, Paris
Art multiple, Espace de l’Art Concret, Mouans-Sartoux, France

2005
Beauty Free Shop, Prague, Tchécoslovaquia
FIAC, Galerie De-di-by, Paris
Première Vue, Passage de Retz, Paris
KunstRAI, Amsterdam, Netherlands

2004
Lettre à Dieu, Le Besset, Ardèche, France
Je veux, présentation du livre les Cales, Palais de Tokyo, Paris